søndag den 24. marts 2013

Interview fra DSDS magazine #1

Hvorfor besluttede I jer for at tage del i juryen?
Bill: Det lyder måske cliché, men det er anderledes end noget andet, vi har lavet. Som dommer har man et stort ansvar. Man har indflydelse på kandidaternes fremtid.
Tom: DSDS giver vinderen en fantastisk mulighed. Et hit og 500,000 euro er en god start. Hvad artisten så vil gøre med det er op til ham/hende selv. Det er vigtigt at tage de rigtige beslutninger.

Hvad er jeres stærke sider? Hvad er det bedste I kan tilbyde som dommere?
Bill: Tom og jeg har lavet musik siden vi var syv år gamle. Vi er i musikbranchen, vi voksede nærmest op i den. Vi har været på små og store scener, vi kender til både de gode og det dårlige sider, og har en masse erfaring på vejne af vores kandidater. Vi ønsker for dem at de finder deres veje ind i musikindustrien, og vi vil gerne give dem et skub.
Tom: Vi håber også, at vores kandidater gør det bedste, de kan, med de råd vi giver dem! Det er ikke altid tilfældet. Det vigtigste er selvfølgelig hvor stor potentiale kandidaten faktisk har til at starte en karriere.

Hvad skal en kandidat have for at vinde dommernes hjerter?
Tom: Det tror jeg godt vi alle sammen kan blive enige om: Personligheden. Vi kigger ikke kun efter artister, der synger godt.
Bill: En, der nemt kan indlejre musik i deres dagligdag.

Hvad bør kandidaterne fokusere på til deres live optrædener?
Bill: De skal føle sig godt tilpas - med sangen, deres stemmer, og selvfølgelig deres outfits. Intet går godt på scenen, hvis ikke du er godt tilpas. Hver kandidat har sine 2-3 minutter om aftenen, når de skal give alt. De bliver hvad de gør det til.

Har I nogle råd til kandidaterne, så de kan få alt under kontrol? Har I et ritual før jeres optrædener?
Tom: Halvanden time før showet er vi bare bandet samlet. Så spiller vi sammen, og Bill synger. Og vi er bare nervøse sammen. Vi er alene og bliver ikke forstyrrede.
Bill: Der er ikke noget specifikt råd... Men én ting er sikkert: Uanset hvor mange gange man gør det, så bliver man altid nervøs for showet.
Tom: Åh, måske er der et tip til: Før showet må du give dig tid til at... Gøre hvad du må gøre. Så bliver optrædenen meget mere afslappet. Det har jeg lært af vores bassist.

Har I de samme yndlingskandidater, eller har I forskellige? har I skændtes på grund af det?
Tom: (Griner) det ville være rart, ja. Men Bill og jeg har de samme favoritter. Vi diskuterer meget bag scenen. Så hvis der er skænderier, så er det mellem os og Dieter og Mateo.
Bill: Tom og jeg har desværre været nødt til at sige farvel til nogle kandidater, som vi gerne ville have set i liveshowsene.

Har I noget formål med kandidaterne bag kameraerne?
Bill: Helt klart. Tom og jeg er kun interesserede i at hjælpe kandidaterne fremad. Det er det, vi er her for! Vi har ingen interesse i at se dem fejle eller blive ydmyget. Vi vil have dem til at vokse og blive bedre fra uge til uge, og de kan stole på os. Foran og bag kameraerne!

Hvilken erfaring fra jeres liv i musikindustrien kunne I lære kandidaterne?
Tom: Vi prøver altid at vise dem de positive sider, vi de negative kommer allerede snart.
Bill: Kandidaterne spørger os om råd, og selvfølgelig prøver vi at lære dem at beskytte dem selv mod alt. Men i sidste ende laver vi alle vores fejl.

Hvad mener I kan gøre et talent til berømmelse?
Tom: Det er svært at sige. Industrifolk siger: Udstråling, lidenskab, ambitioner, og så videre. Men det er det sammen som når man elsker nogen. "Hvorfor elsker du denne her person?" Man kan bare ikke forklare det, så enkelt er det!

I øjeblikket bevæger i jer konstant mellem Los Angeles og Cologne. Hvordan føles det at befinde sig i begge verdener?
Bill: Det er sjovt nogen gange. Det er helt klart to forskellige verdener...
Tom: Vi elsker det, og er glade for at kunne gøre det på denne her måde!

Hvor vigtig er stilen og personligheden i musikindustrien?
Bill: Det er der ikke noget generelt svar på. Det kommer an på musikken! Der er artister, som er virkeligt dårlige i en bestemt genre, og artister, som er del af den simple stil, der følger med. Personligheden er vigtig. I sidste ende handler det om personlighed. Det kommer an på dét.

Hvad betyder DSDS i Tokio Hotel fansenes liv? Hvad kan de forvente i 2013?
Bill: Et nyt album. Vi ved ikke præcist hvornår det udkommer, men det bliver uden tvivl i 2013.
Tom: Vi er nu hele bandet samlet i studiet og lægger sidste hånd på produktionen. Sangene til albummet er færdige!

Ingen kommentarer: